Odborníci varujú: Prečo je spánok podľa nich škodlivý a prečo by ste ho už mali prestať praktizovať!

Odborníci varujú: Pred spánkom nezabúdajte na tieto základné pravidlá, aby ste sa vyhli škodlivým účinkom na vaše zdravie!

Víkendy, prázdniny, štátne sviatky… toľko možností, ako sa povaľovať v posteli a užiť si dobré poležanie. Zatiaľ čo väčšina ľudí považuje tento zvyk za najvyšší pôžitok na dobitie batérií, niektorí odborníci bijú na poplach. Spanie podľa nich nie je až také prospešné, ako by sa mohlo zdať. Tie môžu mať dokonca škodlivé následky na naše zdravie a pohodu.

Porušenie biologického rytmu

Spánok je riadený vnútornými hodinami. Zaspávaním však riskujete posunutie týchto hodín a tým aj narušenie vášho biologického rytmu. Naozaj, spať cez víkendy dlhšie ako cez týždeň môže spôsobiť efekt podobný jet lagu. Potom môžete pociťovať ťažkosti so zaspávaním v nedeľu večer, únavu a ospalosť počas nasledujúceho dňa.

Prečítajte si tiež:   Ako účinne bojovať proti slimákom doma: alternatíva k pelietam

Tipy, ako sa vyhnúť tomuto efektu „víkendového oneskorenia“.

  • Dovoľte si maximálny hodinový rozdiel medzi vstávaním a spaním cez víkendy a sviatky;
  • Ak je to možné, uprednostňujte zdriemnutie v skorých popoludňajších hodinách ako neskoré vstávanie;
  • Efektívne sa vystavujte prirodzenému svetlu počas dňa, hneď ako sa zobudíte, aby ste si pomohli regulovať svoje vnútorné hodiny.

Dôsledky na váhe

Pravidelný spánok môže mať tiež vplyv na vašu váhu. Naozaj, tento zlozvyk by narušil chuť do jedla tým, že by narušil prirodzené signály tela a zapojené hormóny. Vedci si tak všimli, že ľudia s výraznými zmenami v hodinách spánku medzi týždňom a víkendom mali tendenciu byť náchylnejší na vyšší index telesnej hmotnosti (BMI).

Niekoľko tipov, ako sa udržať vo forme

  • Dodržujte pravidelný režim stravovania;
  • Vyhnite sa občerstveniu, najmä na kompenzáciu nedostatku spánku;
  • Nezabudnite dobre hydratovať a uprednostňujte potraviny bohaté na vlákninu a bielkoviny, aby ste podporili pocit sýtosti.
Prečítajte si tiež:   Odstráňte penu z vašej terasy pomocou tohto triku založeného na populárnom nápoji

Riziká pre duševné zdravie

Okrem vplyvu na spánok a váhu sa zdá, že spánok môže ovplyvniť aj našu morálku a naše kognitívne schopnosti. Nepravidelný spánok je spojený so zmenenou náladou, zníženou motiváciou a ťažkosťami so sústredením. V konečnom dôsledku by tento jav mohol mať dokonca škodlivé účinky na našu pamäť a podporovať výskyt úzkostných alebo depresívnych porúch.

Spôsoby, ako si zachovať duševné zdravie

  • Doprajte si chvíle oddychu a úniku prostredníctvom aktivít, ako je čítanie, šport alebo dokonca kreatívne koníčky;
  • Uprednostňovať rovnováhu medzi profesionálnym a súkromným životom tým, že si nebudete nosiť prácu domov;
  • Vytvorte si v spálni atmosféru vhodnú na spánok pomocou jednoduchých tipov (ideálna teplota okolo 19 °C, zníženie jasu pri súmraku atď.).
Prečítajte si tiež:   Ako účinne bojovať proti slimákom doma: alternatíva k pelietam

Nedostatok spánku: skutočný nepriateľ pohody?

Aj keď spánok nie je úplne prospešný, stále musíte pamätať na to, že hlavnou vecou je dať si dostatok času na spánok. Naozaj, chronický nedostatok spánku má významné dôsledky na fyzické a duševné zdravie. Na to, aby ste boli v dobrej kondícii, by preto bolo potrebných minimálne 7 hodín odpočinku za noc, čo je však u každého individuálne.

Nájdite svoju osobnú rovnováhu pre kvalitný spánok

Aj keď spánok môže mať určité nevýhody, nepredstavuje nebezpečenstvo. Predovšetkým by ste sa mali uistiť, že budete počúvať svoje telo a milovať svoje spánkové návyky, aby ste pocítili výhody regeneračného odpočinku. Ak to chcete urobiť, môžete:

  1. Nájdite si čas, aby ste zistili, aké množstvo spánku je pre vás ideálne;
  2. V maximálnej možnej miere rešpektujte pravidelný čas spánku (vstávanie a chodenie do postele);
  3. Vytvorte si pred spaním relaxačnú rutinu, aby ste podporili zaspávanie a kvalitný spánok.

Ak si teda naozaj chcete občas ľahnutie užiť, uistite sa, že nenarušíte svoj biologický rytmus a nájdite rovnováhu, ktorá zodpovedá vašim osobným potrebám spánku.

Photo of author
O autorovi, Kamila Vargová
Zaujímam sa o psychológiu a svoj čas trávim hľadaním nových intelektuálnych výziev, aby som si precvičil myseľ a zároveň si oddýchol.
Úvodná stránka » Novinky » Odborníci varujú: Prečo je spánok podľa nich škodlivý a prečo by ste ho už mali prestať praktizovať!